Kesan Pengaruh Orientalis Terhadap Barat

By Hafizuddin An-Nuri on 7/17/2012 03:27:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria... 


Dalam cabaran dan mehnah dunia hari ini, dunia Islam berhadapan dengan pelbagai ancaman samada secara langsung atau tidak langsung. Perang saraf yang dimainkan musuh Islam atau juga dikenali sebagai propaganda merupakan senjata paling berbisa.

Melalui bijak pandai orientalislah mereka mengenal susuk tubuh 'Islam' bahkan Barat lebih kenal Islam daripada umatnya pada hari ini. Dalam usaha membuktikan merekalah lebih hebat dan berkuasa besar di bumi ini, beberapa fakta dan akuan yang mereka tidak sekali-kali boleh nafikan.

Dunia Barat hari ini membangun hasil daripada pengaruh dan nilai ketimuran khususnya dalam penguasaan ilmu dan ketamadunan. Bidang kerja orientalis yang bersusah payah untuk mengkaji dunia Timur secara langsung telah memberi maklumat yang banyak dan berguna kepada Barat untuk membuat perancangan menjatuhkan Islam, dalam pada masa yang sama secara tidak langsung telah memberi pengaruh yang cukup signifikan kepada Barat dalam membangunkan negara mereka.

Fakta-fakta dari sumber dan bahan yang berteraskan kebenaran serta pendedahan-pendedahan golongan Barat yang membuat penyelewengan telah membuka mata mereka yang teguh dengan disiplin keilmuan. Natijahnya, Timur telah memberi satu impak yang besar dalam kehidupan Barat pada hari ini.

Antara kesan pengaruh orientalis di dunia Barat: 

1. Pengetahuan Islam dan Timur telah memasuki dunia Barat dan maklumat yang diperoleh secara langsung dari sumbernya dimanfaatkan bagi menyemarakkan era perindustrian negara mereka 

2. Metode logika yang diamalkan oleh Barat khususnya dalam bidang agama dapat dikembangkan lagi dengan penggunaan beberapa subjek dan teks keagamaan yang telah diterjemahkan, antaranya adalah terjemahan Al-Quran. Selain itu, mereka juga turut mengambil peluang daripada ilmu kalam dan falsafah dari Timur. 

3. Wujudnya sebuah gerakan baru yang terpalit dengan sastera dan kesenian yang berunsurkan ketimuran. 

4. Pengaruh sastera Timur telah meresap masuk dalam minda warga Barat khusunya dalam kesenian, terutamanya dalam seni perfileman. 

5. Munculnya gerakan pengkritik kitab suci mereka sendiri hasil daripada kajian terhadap buku-buku kritikan yang dihasilkan umat Islam, yang membongkar penyelewengan-penyelewengan yang wujud dalam Taurat dan Injil.


0 comments for this post