Ramadhan dan Kelajuan Aktiviti Perjuangan

By Hafizuddin An-Nuri on 8/09/2010 04:39:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...

Ahlan Ya Ramadhan,

Sesungguhnya Ramdhan bakal mendatang tidak lama lagi , sangat menghampiri kita semua. Aku berdoa semoga Allah masih memberi peluang kepada diri yang lemah ini untuk bersama-sama Ramadhan .

يا أيها الذين آمنوا كتب عليكم اليصام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون
Wahai orang-orang yang beriman telah difardhukan ke atas kamu akan puasa sebagaimana telah difardhukan ke atas orang-orang yang terdahulu dari kamu semoga kamu semua bertaqwa.

Dalam ayat tersebut Allah telah berfirman kepada kita semua sebagai muslim yang beriman kepadaNya supaya berpuasa. Dan objektif pada puasa ini adalah bertaqwa. Tamrin Ramadhan sangat tinggi bagi sesiapa yang mendapat manfaatnya. Allah telah menunjukkan bahawa orang-orang terdahulu telah berjaya melaluinya, mengapa tidak kita?

Ramadhan tidak boleh disalahfahami dengan beranggapan apabila Ramdhan datang maka semua aktiviti seperti bulan-bulan lain perlu diperlahankan dek kerana keletihan dan lapar. Walhal Ramadhan adalah bulan kemenangan umat Islam tetapi kerana kesilapan inilah sehingga hari ini kita masih mengulang dan mengulang tanpa sebarang peningkatan kualiti pada diri demi Islam.
Jika orang-orang terdahulu semakin kuat berjihad dan beraktiviti untuk perjuangan Islam, maka itulah cara kita. Kita tidak boleh menipu diri dengan menukar perspektif terhadap Ramadhan. Ramadhan bukan bulan rehat, tetapi bulan peningkatan diri untuk perjuangan.

Semoga Ramadhan kali ini akan memberi kami semua pejuang-pejuang agama Allah kekuatan yang sangat luar biasa untuk digunakan di medan perang melawan musuh-musuh Islam.

Sebagai mahasiswa, aktiviti perjuangan perlu dikuatkan dan dilajukan lagi. Jangan sia-siakan bulan perjuangan ini. Mahasiswa harus bangkit dan bangkit walau ditentang dan dilenyak sekalipun. Perjuangan Mahasiswa bersama-sama arus Kemenangan orang-orang terdahulu.

Ramadhan Kareem !

0 comments for this post