Dilema Perlembagaan : Sibuk Membicarakan Perlembagaan Manusia Tanpa Menghiraukan Perlembagaan Allah

By Hafizuddin An-Nuri on 8/19/2010 05:48:00 PM

Filed Under: ,

Assalamualaikum & salam ceria...

Isu perlembagaan yang makin memeningkan rakyat apabila Penasihat Agama Kerajaan, Tan Sri Harussani mendakwa wujud Perlembagaan Baru yang akan menggantikan Perlembagaan Persekutuan yang dibuat oleh pihak tertentu dan ia menjejaskan hak-hak orang Melayu dan Islam di Malaysia.

Terbaru, Pakar Perlembagaan Malaysia, Pro Abd Aziz Bari menyatakan tidak logik dakwaan wujudnya Perlembagaan Baru. Jelas pensyarah Kuliyah Undang-undang Ahmad Ibrahim UIAM itu, perlembagaan tidak semudah itu untuk dibuat kerana ia perlu melalui banyak tahap tapisan seperti Parlimen dan Institusi DiRaja.

Jadi, apakah sebenarnya yang ingin diberitahu oleh Mufti Perak tersebut? Apakah motif beliau mengeluarkan kenyataan tersebut kerana sehingga kini beliau masih tidak mendedahkan konflik tersebut. Mengapa perlu kalut dan gelabah sedangkan perlembagaan tersebut hanya ciptaan manusia yang berkepentingan semata-mata? Sedangkan perlembagaan Allah ditolak bulat-bulat ke tepi dan tidak dihiraukan langsung.

Pihak-pihak terbabit perlu mengharmonikan kembali keadaaan yang sedia panas supaya tidak timbul isu-isu yang boleh menyebabkan keamanan negara terjejas.


0 comments for this post