Pro-M UIAM Mengutuk dan Mengecam Keras Tindakan Zionis-Israel

By Hafizuddin An-Nuri on 6/01/2010 05:06:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam mahasiswa ,

Pro-Mahasiswa UIAM melalui mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Zionis Israel yang telah menyerang kapal armada induk konvoi Lifeline 4 Gaza , Mavi Marmara . Tindakan biadab dan melanggar batas perikemanusiaan ini telah mengakibatkan 16 kematian dan lebih 30 orang lagi cedera . Beberapa kapal Freedom Flotilla yang membawa misi kemanusiaan juga telah dirampas dan ditarik ke Haifa Israel .

Konvoi kemanusiaan Gaza-Freedom Fotilla untuk rakyat Gaza ini yang diketuai oleh Turki membawa 7 buah kapal dan membawa sejumlah besar aktivis sukarelawan yang terdiri daripada ulama, ahli parlimen, ahli akademik , petugas media , aktivis , seorang kanak-kanak berumur kurang daripada satu tahun dan juga seorang warga emas berumur lebih daripada 80 tahun .

Menurut wartawan Ayman Mohyeldin dari Al Jazeera yang melaporkan dari Baitulmuqaddis, berkata tindakan Israel itu mengejutkan.

“Semua gambar yang dipaparkan dari para aktivis di kapal-kapal menunjukkan dengan jelas bahawa mereka adalah warga awam dan bertujuan membawa misi kemanusiaan dengan bekalan perubatan di atas kapal . Tindakan Israel ini pasti akan mengejutkan masyarakat antarabangsa atas apa yang telah mereka lakukan .” katanya . (Lihat Palestinkini)

Penegerusi Pro-Mahasiswa UIAM , Wan Hakimi berkata mahasiswa sangat kesal dengan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) yang masih senyap dengan pristiwa kejam ini . Seolah-olah PBB hanya menjadi pemerhati semata-mata sedangkan PBB ialah satu pertubuhan yang mempunyai autoriti paling besar . Beliau juga mendesak kerajaan Malaysia mengambil tindakan segera kerana rakyat Malaysia juga ditawan oleh Israel .

Justeru , Pro-Mahasiswa UIAM mendesak dan menyeru ahli-ahli parlimen , parti-parti politik , NGO ,Kerajaan Malaysia , OIC dan PBB khususnya untuk bersuara sekeras-kerasnya tindakan Zionis Israel dan kami berharap satu tindakan daripada semua pihak dapat diambil supaya pintu laluan ke Gaza dibuka untuk membawa masuk konvoi misi kemanusiaan antarabangsa ini .

Pro-Mahasiswa UIAM juga meminta supaya semua muslimin di seluruh dunia membuat solat hajat berterusan di masjid-masjid atau di mana-mana sahaja dan membaca doa qunut nazilah pada setiap waktu solat fardhu . Relawan Malaysia seramai 12 orang yang ditawan masih belum diketahui nasib mereka .

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

Sumber : Pro-M UIAM

0 comments for this post