Apakah Rukun ISLAM Yang Ke-2 : SOLAT

By Hafizuddin An-Nuri on 5/24/2008 12:49:00 PM

Filed Under:

Berapakah rukun Islam kita??? Pasti semua orang khususnya yang mengucap 2 kalimah syahadah akan menjawab….5. Kalau ditanya dan disuruh pula untuk menyebut satu-persatu, dengan pantasnya kawan-kawan adik saya yang berada dalam darjah 2 berebut-rebut untuk menjawabnya. Yang pertama…mengucap 2 kalimah syahadah, yang kedua…menunaikan solat…hinggalah yang kelima.

Sahabat-sahabatku yang disayangi sekalian,

Apakah benar semua itu??? Apakah betul rukun Islam yang ke-2 ialah solat 5 waktu??? Maka pasti mereka dengan tegas dan yakinnya akan menjawab sekali lagi….”Ya, betul….” Jika benar kata-katamu itu, maka mengapa tidak sahaja kamu senyapkan dirimu dengan menutup mulut dan terus menunaikannya??? Tapi sahabat-sahabatku, mengapa umat di zaman sekarang ini sanggup menyelesaikan kerja-kerja mereka yang tiada kesudahan itu dengan melewat-lewatkan solat??? Mengapa sanggup adik-adik kita menonton kartun-kartun animasi pada waktu Maghrib….manakala kakak-kakak dan ibu-ibu pula menangisi kesedihan dan kepiluan heroin filem dan drama-drama bersiri yang makin hari, makin banyak ditayangkan di kaca televisyen??? Mengapa sanggup kita menidurkan diri kita ini semata-mata untuk berehat walaupun hanya 5 minit lagi menghampiri waktu solat??? Mengapa semua ini terjadi??? Mengapa ia berlaku sahabat-sahabat sekalian???
MENGAPA??!!!

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud “Solat lima waktu itu seumpama sebatang sungai yang mengalir di muka pintu rumah di mana manusia mandi di situ sebanyak 5 kali sehari”. Ini bererti solat yang sempurna jika ditunaikan dapat menyucikan diri kita daripada segala dosa kecil. Sahabat-sahabatku yang Allah kasihi sekalian, entah berapa banyak dosa-dosa kecil yang kita telah lakukan. Apakah tertebus dengan solat kita yang belum pasti lagi kesempurnaannya??? Itu pun jika kita berjaya tunaikannya. Sahabat-sahabatku, bagaimana pula dengan dosa-dosa besar kita???

Sebelum kuakhiri perkongsian ini, Allah berfirman dalam surah An-Nisa’, ayat 103 yang bermaksud “Sesungguhnya solat adalah suatu kewajipan yang telah ditentukan waktunya terhadap orang yang beriman”.

Ayuh sahabat-sahabatku sekalian, segerakanlah solat kita, sesungguhnya solat itu tiang agama…..Renungkanlah….

SMILE ALWAYS….

0 comments for this post