Ya ALLAH...Berilah kekuatan kepadaku!!!

By Hafizuddin An-Nuri on 5/07/2008 07:01:00 AM

Filed Under:

Baru-baru ini aku dan seorang sahabatku pergi ke kampus PAUIAM kami di Nilai walaupun kami berdua tidak mempunyai short sem kerana ada hal sedikit sambil melawat sahabat-sahabatku yang lain. Setelah selesai kerja kami, maka kami bercadang untuk terus pulang. Kami ke kaunter tiket Transnasional tapi rupa2nya tutup kerana hari Ahad di sana cuti minggu. Walaupun begitu kami tetap ingin ke Terminal 1, seremban untuk mencari tiket bas lain. Tetapi di sana hanya ada 2 jenis syarikat yang menyediakan tiket ke Kelantan...fuh memang kami ditarbiah....Nak dijadikan cerita kami terpaksa naik tren komuter untuk ke Putra.
Bukan itu yang ingin kukongsikan di sini...tetapi cerita di dalam tren. Semasa kami naik di Seremban, aku sudah merancang untuk tidur kerana terlalu letih pergi ke sana sini...namun setelah berhenti di stesen berikutnya, ada 4 orang pelajar sekolah menengah masuk ke gerabak tempat kami duduk. Di sini hanya ada kami dan 2 orang putis. Aku lebih tertarik lagi apabila mendapati 3 orang daripada mereka adalah lelaki dan seorang perempuan.
Mereka semua mungkin berada dalam tingkatan 3 atau 4. Si perempuan duduk dan seorang antara 3 pelajar lelaki tersebut duduk sebelahnya. Mungkin dah bermain cinta monyet. Yang 2 orang lagi tidak duduk bersama mereka. Seorang tu asyik mempersembahkan nyanyiannya kepada kami. Namun suaranya tidak dapat memenuhi peminat. Orang putis yang 2 orang tadi tersenyum sinis dan menggelengkan kepalanya. Tidak malukah mereka?? Ya Allah....tolonglah umat ini..!!!
Berbalik kepada pasangan 'bahagia' tadi...aku semakin pelik dengan mereka apabila mereka duduk terlalu rapat. Aku tergamam seketka. aku malihat seolah-olah si lelaki tadi meminta kepada aweknya untuk membuat perkara yang mana tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang mengaku beragama Islam. Tetapi si gadis itu berpura-pura tidak mahu memberi. Mereka berpegang-pegang dan bertepuk tampar. Terdetik di hatiku untuk menuju ke arah mereka dan ingin menegur. Aku tidak tahu mengapa sukarnya untuk kubangun daripada tempat dudukku. Aku melihat mereka dengan mata tajamku. Si lelaki tersebut perasan yang aku tak puas hati dengan mereka tetapi dia buat selambe jee...
Aku sungguh berdebar dan rasa sedih yang amat sangat. Sampai di stesen Nilai, mereka berempat turun daripada tren. Aku melihat mereka hinggalah tren meninggalkan stesen tersebut. Aku termenung sambil mengalirkan air mata. Sangat takut dan sedih dibuat mereka.
MENGAPA?? Kerana mereka adalah adik-adikku. Mereka adalah saudaraku. Aku semakin sedih apabila terkenangkan adikku yang perempuan itu.....apakah nasibnya??? Punyai maruah lagikah dia??? Ya ALLAH.....tolonglah ya ALLAH!!! Selamatkanlah umat ini...aku pohon kepadaMu..berilah hidayahMu kepada mereka....sesungguhnya aku tidak sanggup untuk melihat saudaraku berada dalam kehinaan ya ALLAH.....
Ya ALLAH...berilah kekuatan kepadaku untuk menyampaikan da'wah.......AMIN YA RABBAL 'ALAMIN....
UKHUWWAH FILLAH...........

0 comments for this post