Pemikiran Intelek Songsang Tanpa Guru

By Hafizuddin An-Nuri on 3/23/2012 08:10:00 PM

Filed Under: ,

Assalamualaikum & salam ceria...

seyhulislam

Imam Malik sebelum membuka kelas pengajiannya yang pertama adalah meminta izin daripada ibunya. Kemudian meminta perakuan dan keizinan daripada 70 orang ulama di bandar Madinah ketika itu sebagai penghormatan.

Itu pun setelah dicadangkan oleh gurunya, Imam Nafi' Maula Ibnu Umar dan ibunya sendiri kerana ketekunan mendalami ilmu setelah beberapa tahun lamanya. Walaupun begitu, Imam Malik masih tidak menyampaikan ilmunya secara rasmi, tetapi hanya sekadar membaca hadis berhampiran makam Rasulullah (Sollallahu 'Alaihi Wasallam) kerana menghormati kelas pengajian yang sedia ada.

Imam Malik ketika itu baru berumur 17 tahun. Indahnya akhlak dan budi pekerti pemuda seperti ini.

Mungkin sikap inilah yang perlu anak muda hari ini fikirkan sekaligus melakukan perubahan. Kekadang beralasankan nilai intelektual didahuluhukan sehingga mengabaikan nilai adab dan akhlak selaku penuntut ilmu.

Khususnya mahasiswa hari ini, hanya beberapa tahun melangkah kaki ke dalam universiti sudah menganggap dirinya penuh ilmu di dada, bahkan meletakkan dirinya lebih hebat daripada orang lain sehingga sanggup memberi kritikan melampau kepada ulama, sedangkan Imam Hanafi mempunyai lebih 200 orang guru sepanjang pengajiannya. Alangkah bongkaknya mahasiswa hari ini.

Rasulullah (Sollallahu 'Alaihi Wasallam) mengiktiraf ulama dalam hadis baginda yang mulia:

"Ulama adalah pewaris Anbiya"

Intelektual itu satu daya sifat yang baik untuk akal, tetapi untuk akal yang berbudi dengan ilmu. Ada sumbernya, daripada guru-guru lebih-lebih lagi guru yang mursyid. Daya pemikiran ini mestilah selari dengan ajaran dan haluan yang tiada putus daripada ajaran Rasulullah. Kita bebas berfikir, tetapi sifat kepada bebas dalam Islam ada limitasinya. Inilah Islam.

Justeru, ini bukanlah bermaksud daya pemikiran yang kritikal dan tajam itu mesti dicantas kerana konsep ijtihad itu sendiri mengiktiraf kewujudan nilai intelektual ini. Namun sandarannya mesti tepat dan berkesinambungan daripada ulama yang mewarisi ilmu dan dakwah para nabi.

Imam Syafie pernah berpesan:

"Tiap-tiap perkara yang telah saya katakan padahal sabda Rasulullah (Sollallahu 'Alaihi Wasallam) bertentangan dengan perkataan saya maka sabda Rasulullah (Sollallahu 'Alaihi Wasallam) itulah yang lebih utama dituruti"

0 comments for this post