Hormat-menghormati Antara Gerakan Akhlak Terpuji

By Hafizuddin An-Nuri on 3/05/2012 02:52:00 PM

Filed Under: ,

Assalamualaikum & salam ceria...

Pandangan peribadi terhadap kempen blog Jom Ubah UIAM:

Hormat menghormati antara satu sama lain merupakan adab dan akhlak dalam pertandingan yang sihat. Ia adalah satu peraturan 'manusia' yang mesti dipegang dan dihadam oleh semua pihak. Politik mahasiswa juga seharusnya didasari oleh perkara asas seperti hormat dan toleransi.

Jika benar di UIAM ini wujudnya kumpulan mahasiswa daripada;

1- Pro-M
2- ASPIRASI

yang menyebabkan ketidakpuashan hati oleh satu lagi kumpulan yang menamakan sebagai

3- MAHASISWA

maka, ini adalah satu berita baik. Ketiga-tiga kumpulan di atas adalah mahasiswa bukan orang lain, Kumpulan MAHASISWA pun mahasiswa, Pro-M pun mahasiswa, ASPIRASI pun mahasiswa, inilah buktinya fungsi akal mahasiswa yang menjadi faktor wujudnya idealism-idealism tersebut.

Jadi, kewajipan ke atas kita adalah saling menghormati antara satu sama lain, paling penting jangan sekali-kali memperlekeh antara satu sama lain, walhal kita dalam satu kampus dan bersaudara dalam Islam.

Justeru, saya menyeru dan mengajak semua pihak khususnya para mahasiswa yang mempunyai ilmu apatah lagi yang terlibat dengan gerakan mahasiswa kawan dan lawan, ayuh kita berpegang dengan prinsip masing-masing dan dalam masa yang sama juga kita menghormati prinsip dan pandangan pihak lain.

Jangan disebabkan emosional dan kepentingan diri, kita sesat hujah dan membuat tuduhan yang bersifat pembunuhan karakter, apa yang paling malang adalah serangan peribadi yang melampau.

Semoga Allah jauhi kita semua daripada fitnah dunia ini.

Berilah ruang seluas-luasnya kepada kumpulan MAHASISWA, Pro-M dan ASPIRASI.

Inilah persaingan yang sihat, intelek dan matang.

0 comments for this post