Matlamat Kuasa Untuk Islam

By Hafizuddin An-Nuri on 3/27/2012 03:25:00 PM

Filed Under: ,

Assalamualaikum & salam ceria...


Terbaca di FB, seorang figura yang dianggap pencetus Student Power (Kuasa Mahasiswa) dekad ini di Malaysia mempersoalkan kuasa Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Memang benar wahai sahabatku yang dihormati, MPP tiada kuasa pun kerana namanya pun sudah jelas.

Perwakilan=Wakil Mahasiswa.

Bertindak sebagai 'dealer' kepada mahasiswa untuk dibawa ke pejabat. Jika MPP itu tidak berbuat demikian bahkan hanya menurut arahan, maka jika arahan itu baik untuk mahasiswa maka ikutlah. Tetapi jika arahan itu menzalimi dan menyusahkan mahasiswa maka menjadi tugas MPP untuk bersemuka dengan orang pentadbiran. Sebab itulah timbulnya kumpulan yang diiktiraf sebagai aliran pro mahasiswa dan pro aspirasi (aspirasi universiti).

Timbul pula, mahasiswa mesti bebas daripada kuasa pentadbiran dan mesti laksanakan pilihanraya sendiri. Saya setuju jika mereka berpendapat zaman 60an kita pernah lakukan sehingga mahasiswa diberi kepercayaan untuk memegang tampuk pemerintahan yang besar sehingga mampu mempunyai bas, kafetaria dan lain-lain lagi yang dimiliki sendiri oleh MPP. Itu 60an.

Dalam pergerakan mengikut arus semasa, kita merujuk sejarah hanyalah sebagai pedoman dan garis panduan bukan untuk di'taqlid' membuta tuli. Ini tahun 2012. Mahasiswa tidak lagi menggunakan 'hand-writing' untuk bergerak, hanya menekan butang 'keyboard' dan mampu mendapat respon dalam 1 saat.

Pada pendapat saya, mahasiswa yang hanya ber'degang-degang' mahukan kuasa tetapi hanya menggunakan alasan memperjuangkan hak mahasiswa sebenarnya masih belum jelas matlamat. Hak apakah yang mahu diperjuangkan? Apakah kayu ukur kuasa MPP yang bebas daripada pentadbiran berjaya memperjuangkan hak mahasiswa?

Kita perlu jelas, kuasa MPP ini mesti digunakan seoptimum mungkin untuk membawa anak muda mahasiswa hari ini ke jalan yang sebenar, iaitu jalan Islam. Berteraskan kebajikan dan prinsip bahawa politik (pentadbiran) semestinya dipandu dengan acuan Islam.

Apa guna punya kuasa tetapi tidak mengenal Pencipta. Apa guna punya kuasa andai masih tidak merindui Rasulullah. Apa guna jadi mahasiswa berKUASA andai tidak punya akhlak, adab yang baik.



0 comments for this post