Ia Semakin Hampir

By Hafizuddin An-Nuri on 7/03/2009 09:54:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...

Sungguh dekat dengan kita . Tersangat dekat . Itulah kematian . Sepertimana yang dipersoalkan oleh Imam Al-Ghazali kepada anak-anak murid , "Apakah perkara yang paling dekat dengan kita?" , itulah kematian . Tiada perkara yang sangat dekat melainkan mati .

Sebab dan kematian boleh jadi apa-apa sahaja namun tarikh telah ditetapkan . Siapa yang tidak percaya dan yang percaya akan mati , tetap mati . Siapa yang masih muda dan telah tua tetap mati . Dalam masa yang terdekat ini , sangat banyak berita kematian yang kita dengar khususnya yang terdekat dengan kita .

Baru-baru ini , diberitakan kes kematian seorang sahabat kita dia Mesir , Ammar . Arwah terlibat dengan kemalangan jalan raya . Kemudian , terdengar pula kes kemalangan lagi yang menyebabkan kematian seorang pelajar yang berkelah , iaitu saudara kepada naqib saya . Dan yang terbaru pada malam Jumaat , saudara Nabil Marwan yang dipanggil Allah kerana penyakit yang kritikal . Nabil merupakan seorang pelajar yang juga pejuang menegakkan kalimah Allah di UIAM . Semoga Allah meletakkan arwah sebagai syahid .

Semua mereka adalah pemuda-pemuda yang masih gagah dan kuat dalam memperjuangkan Islam . Itulah kematian . Ia bukan mencari orang-orang tua yang sudah lemah dan uzur , tetapi ia hanyalah mengikut jadual yang diaturkan oleh Allah .

Semoga kita semua semakin bersedia , hanyalah bekalan yang mampu kita bawa untuk meraih rahmat Allah . Sama-samalah kita mendoakan agar kita ditarik nyawa dengan darah syahid , insyaallah .

Sekadar perkongsian daripada seorang insan yang akan mati pada bila-bila masa sahaja . Pembetulan dan pertambahan amat dialu-alukan .

Wallahua'lam .

SMiLe4aLL
http://hafizfillah.blogspot.com

hafizmn88@yahoo.com.my


1 comments for this post

kupasan yg menarik..(^_^)

Posted on July 25, 2009 at 10:03 AM