Jom Kenal Polis

By Hafizuddin An-Nuri on 7/18/2009 02:37:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...

Kalau kita ingin kenal polis Malaysia , tidak perlu membuat lawatan sambil belajar ke Balai Polis atau Ibu Pejabat Polis yang terdekat , tetapi cukup dengan menyertai mana-mana demonstrasi yang dianjurkan .

Semalam , hari Jumaat menyaksikan 7 penangkapan yang dibuat oleh pihak polis terhadap mahasiswa-mahasiswa yang begitu cakna terhadap saudara seaqidah di Selatan Thailand . Demonstrasi tersebut telah dimulakan sejurus selepas solat Jumaat . Apa yang penting adalah penyerahan memorandom ketidakpuasan hati mahasiswa kepada pihak yang sepatutnya .

Sepanjang peristiwa singkat ini , pihak polis dengan kekuatan FRUnya cuba untuk menghentikan demonstrasi tersebut yang dijalankan secara begitu aman . Mereka ditugaskan untuk menjaga keamanan , akan tetapi rupa-rupanya mereka yang mencetuskan suasana panas . Sangat tidak dapat difikirkan .

Pihak polis Malaysia bernaung di bawah kerajaan Malaysia yang dikatakan Negara Islam , tetapi mengapa mereka ditugaskan untuk tidak solat Jumaat . Padahal , demonstrasi ini tidak mengancam mana-mana pihak pun kecuali mereka yang ingin melawan Islam . Sehinggakan ada beberapa pegawai polis yang menyuarakan kemarahan mereka terhadap mahasiswa kerana mereka tidak dapat solat Jumaat dengan berkata , "Sebab korangla aku tak solat Jumaat" . Sungguh berpusing otak ini untuk memikirkan .

Kita tidak tahu bagaimana sistem tarbiyah polis sehingga mereka boleh menjadi begitu kuat . Semoga kekuatan yang mereka miliki akan digunakan untuk perjuangan Islam kelak , Insyaallah.

Sekadar perkongsian pengalaman daripada seorang yang baru . Sebarang pembetulan dan penambahan amat dipersilakan .

Wallahua'lam .

SMiLe4aLL
http://hafizfillah.blogspot.com

hafizmn88@yahoo.com.my



4 comments for this post

dah lama tak publish entry yg betul2 menarik macam yg ni..
sy pun dah lama tak ziarah blog awk.

Posted on July 18, 2009 at 5:25 PM  

salam. dijemput datang menonton GADOH di USM pada 8.8.09 nanti. ajak kawan-kawan skali ok. :)

tengok flyers kat sini: http://2.bp.blogspot.com/_VNg9zxVOC4E/Sl8h_B3gqYI/AAAAAAAAAx4/jiw9JqBVZwU/s1600-h/gadoh_at_kb.jpg

Posted on July 19, 2009 at 11:27 AM  

salam'alaik syaikh al-kalantani,

pergh,berani tuu ckp mcm tu psl polis...hehehehe...jgn kena tngkap sudah le arr....(",)

Posted on July 19, 2009 at 5:10 PM  

beranila...
sbb betul...
ana memg xpuas hati...
dhla tgkap shbt2 kita...
huuhhuh...

Posted on July 20, 2009 at 5:21 PM