Rokok ! Isu Berterusan

By Hafizuddin An-Nuri on 5/31/2009 11:59:00 AM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...


Seperti yang kita maklum , rokok adalah satu isu yang sudah lama dikupaskan oleh semua pihak dan isu ini masih tidak berhenti sehingga sekarang . Berita terkini tentang benda haram ini adalah zon larangan . Hal ini diberitahu oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai semasa berucap merasmikan Hari Tanpa Tembakau Sedunia 2009 peringkat kebangsaan [berita lanjut] . Ini kerana bahaya rokok bukan kepada perokok tetapi kepada sesiapa yang menghidu asap rokok . Perokok masih ada penapis pada batang rokok , namun yang menghidu asap rokok tiada penapisnya .

Beliau juga menegaskan supaya amaran kesihatan dilekatkan di semua kotak rokok di Malaysia .Tahniah saya ucapkan kepada menteri kerana berusaha untuk menghapuskan produk barat yang amat membahayakan nyawa ini . Diharapkan , selepas ini pihak berwajib berusaha lebih keras lagi dengan idea-idea yang lebih bernas untuk menghapuskan benda haram ini .

Pada pandangan saya sebagai seorang yang masih menuntut ilmu Allah , sebenanya masih banyak cara yang kita boleh laksanakan di sini . Maksud saya pihak kerajaan yang laksanakan kerana daya kita sebagai rakyat sangat terhad melainkan kerajaan mampu mendengar suara rakyat .

Mengapakah Hari Tanpa Tembakau Sedunia diwujudkan sebenarnya ? Soalan ini tidak mampu dijawab oleh kita yang tidak terlibat secara langsung . Apatah saya dan semua orang lain yang tidak melihat kertas kerjanya . Tetapi pada asasnya , Hari Tanpa Tembakau pastinya ingin berkempen supaya tiada tembakau akan wujud pada suatu hari nanti . Jadi secara mudahnya , kita tidak mahu wujudnya rokok di dalam Malaysia khususnya .

Persoalannya , bagaimana dan apakah cara rokok dapat masuk dan wujud di negara kita ini ? Pada hemah saya , rokok diimport oleh kerajaan untuk menjana kewangan negara . Contohnya rokok Dunhill , Salem dan banyak lagi (maaf , saya tidak ingat) semua diimport oleh kerajaan kita . Jadi , sesiapa pun boleh berfikir secara rasional , kita mengadakan banyak kempen dan pelbagai peraturan baru , tetapi mengapakah kerajaan sangat sayangkan perniagaan yang menghancurkan rakyat ini ? Kerana kerajaan sangat boleh untuk menghentikan kemasukan rokok . Mungkin ada sebab lain .

Negara kita telah dipimpin oleh seorang Perdana Menteri sejak dari PM pertama sehingga sekarang yang bangsanya Melayu dan agamanya Islam . Malaysia juga dijaja di persada dunia sebagai sebuah negara Islam yang hebat . Tetapi mengapakah lebih cenderung untuk berniaga benda yang telah diharamkan oleh Ulama' besar di dunia sepert Yusof Al-Qardhawi ? Apakah pemimpin kita tidak bijak atau mempunyai agenda lain atau mungkin kepentingan negara ?

Jika dikhuatiri dibangkang oleh non-muslim sebagai alasan , mereka pun sudah didedahkan dengan bahaya rokok . Bahkan menteri yang tebabit dalam kempen tanpa tembakau ini bukan Islam . Jadi kerajaan boleh menghapuskan kewujudan rokok ini untuk mengikut hukum sebagai seorang Islam dan menjaga kebajikan kepada non-muslim .

Apa yang pasti , rokok kini adalah sebahagian agenda Yahudi La'natullah untuk menghancurkan umat Islam . Rokok bukan lagi untuk bergaya atau menunjuk kehebatan seseorang khususnya remaja hari ini . Tetapi menjadi racun nyawa dan racun agama .

Sekadar perkongsian daripada seorang penuntut ilmu yang masih inginkan perkongsian daripada semua pihak .

Wallahua'lam .


SMiLe4aLL




2 comments for this post

Assalamualaikum..

hm..betul tu, kerajaan ada kuasa yang cukup nak melakasanakan 1001 macam cara yang lain nak membasmi rokok ni.

ana tanya ayah ana, tak takut ke tgk gambar2 ngeri kat kotak rokok?
ayah ana cakap balik.."tak pon..kalo selalu beli, rasa macam biasa jer"..
tapi skang ni dah ubah ke rokok daun...

......Yahudi guna cara halus....

Posted on June 1, 2009 at 8:12 AM  

salamwarahmatullah...

hmmm betoi2 alifnunalif...
tp 2la mslh kerajaan...
memg masalah...

kat kotak rokok sume dh tmpal sticker amaran...
tp xtawla...krajaan ni pelik sgt..
baik xyah jual kan senang...

INGAT!!ROKOK ADLH AGENDA YAHUDI YANG BERJAYA...

Posted on June 1, 2009 at 10:24 AM