Hidup Sang Pejuang

By Hafizuddin An-Nuri on 5/04/2009 02:57:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...


Hari ini kita dapat menyaksikan pelbagai mehnah dan dugaan yang ditempuhi oleh para pejuang yang ingin menegakkan kalimah Allah di bumi ini . Selepas satu , satu perkara buruk melanda . Selepas fitnah , cercaan , selepas tuduhan , hinaan dan macam-macam lagi yang menyakitkan telinga serta boleh membawa kepada tahap kebosanan yang melampau .

Namun adakah ujian atau dugaan seperti itu sudah cukup hebat bagi seorang pejuang . Hanya yang bermujahadah sahaja memperoleh nilai istiqamah untuk meneruskan perjuangan . Hanya sang pejuang sahaja yang tahu pedih dan peritnya hidup ini .

Namun begitu , setandingkah kita dengan seorang pejuang yang tabah lagi kuat kesabarannya dalam menghadapi segala seksaan dalam hidupnya sebagai seorang mujahidah , dialah Zainab Binti Ghazali atau lebih dikenali sebagai Zainab Al-Ghazali Al-Jubaili.

Seksaannya tiada terfikir oleh manusia normal . Binatang buas di hutan juga tidak mampu beraksi seperti tali barut Jamal Abdul Nasier yang mnjadi pemerintah Mesir . Seorang muslimah yang qudratnya tidak seperti seorang lelaki dapat bersabar dan menyerahkan dirinya bulat-bulat kepada Sang Pencipta lantaran tiada jalan untuk menyelamatkan diri .

Beliau telah dimasukkan ke dalam Penjara Tentera Mesir .

"Atas perintah Jamal Abdul Naser , Presiden Republik Mesir , Zainab Al-Ghazali Al-Jubaili mestilah diseksa seperti ke atas orang lelaki" .

Maka bermulalah kehidupan Zainab yang tersekasa .

Antara seksaan yang dikenakan ke atas Zainab Al-Ghazali adalah dikurung bersama-sama anjing-anjing liar , sebatan tanpa henti , dipenjara di dalam penjara air dengan keadaan luka yang banyak , digantung sambil disebat dan banyak lagi . Adakah mampu kita untuk melaluinya dengan iman kita yang sekarang .

Itulah realiti kehidupan sebenar seoarang mujahidah era As-Syahid Hassan Al-Banna yang ingin mendaulahkan Islam . Kisah hidup Zainab Al-Ghazali ditulis oleh beliau sendiri dalam 'Hari-hari Dalam Hidupku'

Kesimpulannya , sahabat-sahabatku sama-samala kita muhasabah diri , bagaimanakah hubungan kita dengan Allah kerana kita sebagai pejuang tidak dapat tidak mengharapkan rahmat dan pertolongan daripadaNya kelak .

Wallahu A'lam .





4 comments for this post

Betul tu,

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Posted on May 5, 2009 at 6:24 AM  

Hayatilah makna ayat tersebut wahai sang pejuang yang beriman...

ALLAHUAKBAR!!!

Posted on May 5, 2009 at 10:23 AM  

salam,
kw setuju tu~
kalau dgr keadaan tahanan penjara mesir mmg dasyat org yg mental lemah mungkin jd gila.

Posted on May 5, 2009 at 10:35 AM  

salamwarahmatullah...
betul2 usamah...
kalu demo baca buku HARI2 DLM HIDUPKU Zainab Al-Ghazali tu kan..
memg seksaan dia kita xleh nk pk langsung...

Kalu kita yg kena..
Wallahua'lam..=)

Posted on May 5, 2009 at 11:01 AM