Islam atau Iman atau Ihsan

By Hafizuddin An-Nuri on 5/27/2009 10:39:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...


Apa khabar Islam kita ?
Apa khabar Iman kita ?
Apa khabar Ihsan kita ?

Ada orang bertanyakan tentang apa kaitan dengan ketiga-tiga perkara dia atas ? Apakah ada pertalian di antara ketiga-tiga perkara itu ? Jawapannya , ya . Apakah itu Islam , Iman dan Ihsan ? Secara mudahnya :

Islam : 5 rukun Islam
Iman : 6 rukun Iman
Ihsan : Kita dapat melihat Allah , seandainya tidak mampu maka bayangkan Allah sedang melihat kita

Tetapi mengapa Islam yang diperjuangkan , bukan Iman atau Ihsan ? Ini adalah kerana Islam melebihi di antara ketiga-tiganya . Sedikit analogi untuk memudahkan kefahaman :

Seandainya kita ingin makan , apakah akan kita utarakan ? Pastinya kita kata kita ingin makan NASI .
Tetapi adakah kita hanya akan makan NASI semata-mata ? Pastinya LAUK-PAUK yang dihidangkan juga dimakan sehingga licin .

Begitulah diumpamakan NASI=Islam dan LAUK-PAUK=Iman dan Ihsan .

Jadi , pokoknya di sini harus ditebang . Maaf , sedikit gurauan=)
Secara kesimpulannya , kita harus memahami apakah Islam . Adakah cukup nilai Islam pada diri kita atau dengan kata lain , adakah MUSLIM kita tanpa Iman dan Ihsan ? Apakah cukup sekadar 5 rukun Islam untuk menghabiskan sisa-sisa hidup kita ? Amat dikhuatiri jika aqidah islamiyah kita masih lagi bukan yang sebenarnya .

Diharap kepada sahabat-sahabat untuk tidak berhenti daripada proses pembelajaran khusunya dalam bab fardhu ain seperti ilmu-ilmu aqidah .

Sekadar perkongsian daripada penuntut ilmu yang masih mencari-cari . Jika ada kesalahan atau penambahan amat dialu-alukan .

Wallahua'lam .

SMiLe4aLL


0 comments for this post