GAMIS Kecam Tindakan UPSI Gantung Adam, Buang Dua Pelajar Dari Kolej

By Hafizuddin An-Nuri on 1/14/2012 08:13:00 PM

Filed Under: ,

Assalamualaikum & salam ceria...


Kuala Lumpur, 13 Jan : Tindakan UPSI menggantung Adam Adli dan membuang dua siswanya dari kolej tanpa alasan yang kukuh dikecam Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS).

Semalam, dua siswa UPSI, Muhammad B Wan Mohd Nor dan Tuan Mansor diberi notis pembuangan kolej dengan alasan mengkritik UPSI dalam lakonan video pendek ‘Kau Nie’ yang mendapat sambutan hangat dalam kalangan anak muda.

Pengerusi Majlis Politik Nasional GAMIS, Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor dalam kenyataannya berasa kesal dengan pentadbiran UPSI yang dilihat semakin keterlaluan kebelakangan ini.

“Universiti bukan tempat menghukum mahasiswa, tetapi sebagai ‘training ground’ bagi mahasiswa sebelum keluar ke medan yang lebih mencabar.

“Apa salahnya mahasiswa ingin berkongsi ilmu dan idea dalam bentuk video, itu adalah satu perkembangan ilmu yang terbaik dalam era globalisasi hari ini.

“Saya bimbang jika pada satu hari nanti, mahasiswa yang menulis ‘status’ di Facebook juga akan menjadi mangsa”, ujarnya.

Tolong matang, profesional!


Dalam pada itu, mahasiswa UIAM itu juga turut mengecam beberapa insiden yang berlaku mutakhir ini khususnya himpunan 1 Januari yang dianjurkan oleh SMM.

“Kehadiran polis pada malam tersebut sangat tidak rasional kerana ia hanyalah himpunan bukan pemberontakan.

“UPSI mesti lebih matang dan bersifat terbuka lebih-lebih lagi memegang status sebagai kampus pendidikan di Malaysia.

“Pergantungan tiga semester yang dikenakan ke atas Adam Adli juga satu tindakan melampau, hanya kerana sehelai bendera.”, tambahnya.

Hafizuddin turut menyeru kepada TNC HEPA UPSI, Datuk Junaidi Abu Bakar serta Kementerian Pengajian Tinggi upaya lebih bersikap profesional dan rasional dalam membuat sebarang respon terhadap gerakan mahasiswa. – GZDaily


0 comments for this post