Jangan Ego Sebagai Manusia

By Hafizuddin An-Nuri on 4/03/2011 09:47:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...



Musim peperiksaan akhir semester di UIAM menyebabkan suasana dan kegiatan aktivit mahasiswa UIAM lenggang dan sepi. Itulah fokus yang diberikan oleh mahasiswa intelek hari ini. Kesungguhan dan fokus yang diberikan melebihi segala-galanya demi mencapai target akademik masing-masing. Tidak kira apa yang berlaku, yang penting keputusan yang cemerlang natijahnya.

Sesungguhnya amat malanglah bagi seseorang manusia itu berlumba-lumba dalam keghairahan. Kecemerlangan akademik sangat diperlukan berkehendak dengan masa kini. Cumanya menjadi sampah apabila ianya tidak selari dengan kesungguhan usaha mengejar status iman dan taqwa. Tiadalah kebaikan dengan kehebatan akademik tanpa restu dan redha Allah.

Ayuh sahabat-sahabat, kita hidup tidak lama. Malaikat Pencabut Nyawa tidak jemu melawat kita seharian. Lawatan mereka kepada kita menandakan semakin dekat kita kepada Pemilik Diri. Jangan ego dan sombong wahai manusia, malulah kepada binatang-binatang andai mengejar nikmat dunia tanpa menghiraukan Sang Pencipta.

Ingatlah sebab kita diciptakan:

1- Sebagai hamba abdi

وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون

Tiada kerja di dunia ini yang perlu kita laksanakan kecuali semata-mata untuk beribadah kepada Allah.

2- Sebagai wakil Allah

وإذ قال ربك للملائكة إني جاعل في الأرض خليفة

Para ulama mentafsirkan perkataan khalifah sebagai wakil yang bermaksud manusia dijadikan di bumi ini adalah untuk menjadi wakil Sang Pencipta di bumi untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti yang diarahkan dan menjauhkan aktiviti-aktiviti yang dilarang.

Tidaklah Allah menjadikan sesuatu peristiwa itu tanpa sebarang hikmah. Tidak pernah Allah mencatur kehidupan ini dengan sia-sia. Maka rugilah kita andai sentiasa ego dengan diri tanpa mengingati Allah. Kenalilah diri nescaya kita akan mengenali Allah.

Teringat persoalan yang dilontarkan oleh Syeikh Riad Ouarzazi dari Kanada yang berkhutbah di Masjid UIAM pada Jumaat yang lepas khusus untuk pemuda dan pemudi Islam hari ini:

1-
Apakah tujuan kita diciptakan?

2- Siapakah sahabat-sahabat atau teman-teman di sekeliling kita?

3- Banggakah kita dengan jati diri sebagai seorang muslim?

4- Bersediakah kita untuk berjumpa dengan Allah?

Siapa pun kita, tiada pengakhiran diri kita ini melainkan pertemuan dengan Pencipta Asal, Maha Tuan kepada seluruh tuan di alam semesta ini. Berharaplah agar setiap saat digunakan untuk persediaan menuju Allah. Sentiasalah berdoa agar tidak dipanggil dalam keadaan diri sedang melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia.

اللهم اختم لنا بحسن الخاتمة ولا تختم علينا بسوء الخاتمة

Ya Allah, akhirilah kehidupan kami dengan akhiran yang baik dan janganlah akhiri kami dengan akhiran yang buruk.



0 comments for this post