Tatkala ENGKAU Menyeru, AKU Ingin Menyahut

By Hafizuddin An-Nuri on 2/15/2011 12:17:00 AM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...

Tatkala ENGKAU menyeru "Umatku! Umatku! Umatku!",
Aku ingin sekali menyahut "NABIku! RASULku! KEKASIHku!".

Tatkala ENGKAU berkata "Barangsiapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku akan masuk syurga bersama-sama aku",
Aku tekad sekali untuk hidup dengan SUNNAHmu.

Tatkala ENGKAU kelaparan berikatkan batu kerikil,
Aku rasa berdosa dengan kekenyangan dan kemewahanku ini.

Tatkala ENGKAU menjahit pakaianmu sendiri,
Aku sedar ENGKAUlah sebaik-baik ketua keluarga.

Tatkala ENGKAU mengepalai peperangan,
Aku tahu maksud berani dalam berjuang.

Tatkala ENGKAU mengarahkan sahabat menginaikan uban,
Aku kenal ENGKAUlah sebaik-baik strategis.

Tatkala ENGKAU menjadi Ketua Negara Madinah,
Aku nampak ENGKAUlah sebaik-baik QUDWAH.

Tatkala Aisyah menyatakan akhlakmu adalah Al-Quran,
Aku yakin ENGKAUlah sebaik-baik USWAH.

Tatkala sahabat-sahabat menangis rindukan ENGKAU,
Aku kaget, tidak matimu bagi mereka.

Tatkala ENGKAU bertitah "Belum beriman seseorang sehingga aku lebih dicintai daripada ayahnya, anak-anaknya dan seluruh manusia",
Aku sedia untuk meninggalkan segala-galanya demimu.

Tatkala seluruh makhluk alam gembira bersuka-ria dengan kelahiranmu,
Aku lihat PENYELAMAT telah datang.

Tatkala segala jenis makhluk alam berdukacita dengan pemergianmu,
Aku takut, takut tidak dapat berjumpamu.

Ya RASULALLAH,
Aku tahu ENGKAU hidup dalam ruh-ruh pejuang Allah.

Ya NABIALLAH,
Aku tahu ENGKAU menolong pengikut-pengikutmu.

Ya HABIBALLAH,
Aku tahu ENGKAU kenal mata-mata rantai PERJUANGANmu.

Ya ALLAH!
Ya RASULULLAH!
Aku Rindu KAMU!

-Hafizfillah MN-
(15/2/2011)

0 comments for this post