Pilihanraya Kampus UIA Tercemar Lagi

By Hafizuddin An-Nuri on 9/19/2012 06:12:00 PM

Filed Under: ,

Assalamualaikum & salam ceria...

Universiti Islam Antarabangsa (UIA) digemparkan lagi dengan tindakan yang mencurigakan daripada pihak pentadbiran apabila sesi public speaking yang menjadi syarat kepada calon yang bertanding dalam pemilihan MPP (SRC) dibuka sebanyak 2 kali. 

Kes ini adalah dalam sejarah UIA apabila ianya pertama kali dibuat sedemikian. Sesi public speaking kali pertama telah diadakan hari Jumaat yang lepas pada tarikh 14 September 2012, manakala sesi kedua pula telah diadakan pada hari Selasa, 18 September iaitu sehari sebelum Hari Penamaan calon. 

Menurut Dr Akmal Khuzairy, Director of Student Development Division (STADD) yang memberi respon di laman Facebook berekenaan isu ini, sesi kedua dibuka adalah disebabkan pihak mereka mendapat permintaan daripada wakil mahasiswa international dan UIA Kuantan. Apa yang mencurigakan adalah sepanjang sesi kedua ini berlangsung, hanya seorang wakil mahasiswa international di UIA Gombak yang hadir untuk berucap dan tiada seorang pun mahasiswa yang terlibat di UIA Kuantan. 

Pilihan raya kampus (PRK) di UIA yang bakal berlangsung pada 25 September ini dianggarkan antara pemilihan paling sengit yang pernah berlaku kerana mendapat campur tangan banyak pihak. 

Dialog Politik Kampus Diganggu 


Dalam pada masa yang sama, satu dialog bersempena PRK, Dialog Politik Kampus yang dianjurkan oleh Siswa Intelek telah dihentikan setelah 2 pusingan berlangsung. 

Dialog tersebut yang menampilkan 5 gerakan mahasiswa di UIA iaitu Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) UIAM, Pro-Mahasiswa, Pro-Ummah, Jom Ubah UIAM (JUU) dan Sahabatul Mukmin telah dihadiri lebih kurang 100 mahasiswa untuk memberi sokongan kepada diskusi ilmu tersebut. 

Malangnya, dialog yang hanya dihadiri oleh 3 wakil kecuali Jom Ubah UIAM (JUU) dan Pro-Ummah telah diarahkan oleh pihak keselamatan yang hadir untuk menghentikan program serta-merta atas alasan tidak mempunyai permit. 

Menurut Eikhwan Ali yang juga bertindak sebagai moderator sepanjang dialog berlangsung, “program kita terpaksa dihentikan kerana tidak mempunyai permit, sedangkan program yang sudah lulus permit pun dibatalkan juga oleh UIA”.

 

0 comments for this post