Kumpulan Kata-kata Nasihat 2

By Hafizuddin An-Nuri on 8/25/2011 02:30:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...


HATI BERSIH

Jangan kerana hatimu, hidupmu hancur. Sekalian makhluk sekeliling terabai, Allah pula murka. Rasul pula tidak mengaku ummat. Jangan alpa, Ramadhan hadir membersih hati orang-orang yang bersungguh-sungguh.

SYUKUR REZEKI ZAHIR BATIN

Bersyukur atas segala ni'mat rezeki yang Allah berikan. Rezeki itu terbahagi kepada rezeki zahir dan batin. Ada pun rezeki zahir itulah yang kita nanti-nantikan seperti duit, keputusan peperiksaan cemerlang, makanan, anak-anak dan seumpamanya. Sungguh rezeki batin tiada manusia yang terlalu berhajat kepadanya kecuali mereka mengetahuinya, berusahalah mencari rezeki batin seperti ilmu dan ma'rifatnya serta iman dengan ikhlas nescaya Allah kurniakan kebaikan di dunia dan akhirat.

AMAL

Teduh, tenang dan damainya bumi ini. Jangan disekat segala aktiviti menuju Tuhan. Beramallah semaksimum dan sehabis daya.

BELAJAR BERGURU

Belajarlah kamu sebelum kamu dilantik menjadi pemimpin. Berapa ramai manusia hari ini sombong dengan ilmu-ilmu agama khususnya ilmu fardhu 'ain. Waspada, segala amalan tidak akan diterima Allah jika ilmu fardhu 'ain yang diwajibkan ke atas individu-individu muslim tidak selesai melainkan berada di jalan menuntut ilmu. Ilmu itu dengan pembelajaran. Pembelajaran mestilah berguru.

KAHWIN CEPAT

Orang lelaki janganlah sibuk ingin berkahwin cepat andai ingin mencari kemanisan ilmu. Hiduplah dengan limpahan pengajian ilmu sebelum berkahwin. Tetapi andai banyak berlaku kemaksiatan akibat kelambatan kahwin, maka kahwin cepatlah sebaik-baik jalan.

[Hafizuddin An-Nuri]


0 comments for this post