Perang Fitnah Di Malaysia

By Hafizuddin An-Nuri on 3/25/2011 02:57:00 PM

Filed Under:

Assalamualaikum & salam ceria...


Politik Malaysia hari ini tidak menentu. Kadang-kadang macam berada di sungai yang sejuk, kadang-kadang macam berada di tepi gunung berapi. Kisah-kisah serangan peribadi tokoh-tokoh politik juga tidak berhenti. Pihak kerajaan pun diserang, pihak lawan pun diserang. Seolah-olah politik ini hanyalah untuk saling serang-menyerang.

Sebagai contoh terdekat, kes Altantuya dikaitkan dengan Perdana Menteri, Najib Razak yang dihangatkan sebagai dalang. Kes liwat dan seks pula dikaitkan dengan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang dicop sebagai tokoh seks masa kini.

Manusia hari ini tidak hidup dengan tenang. Aktiviti fitnah berleluasa sehinggakan sekecil-kecil konflik pun akan dijadikan isu fitnah. Tuduh menuduh tanpa bukti dan hujah yang kukuh telah menjadi teras kepada masyarakat ini. Ditambah pula dengan media-media pelbagai arena yang menjadi wadah utama informasi masyarakat.

Islam tidak pernah mengajar penganutnya untuk membuat penuduhan. Penuduhan yang tidak berasas menyebabkan timbulnya fitnah. Konsep Islam, selagi seseorang manusia itu tidak pernah mengaku dan kriteria-kriteria yang membabitkannya dengan kesalahan tersebut, maka dia tidak akan dihukum sebagai pesalah. Keadilan lebih diutamakan.

Sebagai seorang mahasiswa Islam, fakta dan bukti zahir lebih diutamakan. Isu yang berlaku mestilah dinilai dengan pandang sisi Islam, bukan melibatkan kepentingan peribadi dan kumpulan. Penghukuman Islam mestilah diberikan tugasnya kepada yang lebih berautoriti iaitu ulama. Ulama yang wujud bukan untuk mengimami solat jenazah semata-mata, tetapi terlibat dalam institusi yang lebih besar iaitu pentadbiran negara.

Dunia hari ini tidak lagi aman dan sentosa. Malaysia yang selamat daripada peperangan senjata tetap diselubungi dengan peperangan fitnah. Sesungguhnya fitnah yang berleluasa tanpa sempadan itu menunjukkan jarak kita dengan kiamat tidak lagi jauh dan hanya menunggu masa.


0 comments for this post